4 KORIMPROFILM

4 FILM

- korimprovisation med soundscape


Bag om KORIMPROJEKT2019
- med Lars Nielsen Sardemann


Om hvordan Kongens Efterfølger, Kluddermor, Stopdans og Rundesang bliver til kodesprog for korsangere. 

Om leg som menneskers vej ind i verden - og om legen der indtager kirkemusikken og udfordrer gudstjenestens faste rammer.


Om musik som tid - kirkemusikerens "altid" og "evighed".

Om hvad bornholmerure, tordenskrald og babypludren har at gøre i en dansk gudstjeneste.


Og om hvordan man bliver fri til at improvisere som kor.


Kærlighedens blik
”Som jeg har elsket jer skal også I elske hinanden”
Johannesevangeliet kap. 13, vers 34


Sognepræst Marie Louise Østergaard Hansen udfolder teksten:
Ordene står som en slags programerklæring, tema eller overskrift for afskedstalen til disciplene. Næstekærlighedsbuddet er det nye livsgrundlag, der opmuntrer til efterfølgelse. Disciplene skal i ydmyghed sætte andre højere end sig selv. Hvad vil det sige at elske? Er det at leve sit liv uden bekymring? Er det at lade hensynet til andre komme først? Er det at turde afgive al magt og sige: thi dit er riget og magten og æren i evighed amen? Eller er det i virkeligheden at forpligte sig på fællesskabet og opdage en dyb samhørighed og afhængighed? 



Faderens blik
”Mit barn, du er altid hos mig, og alt mit er dit”
Lukasevangeliet kap. 15, vers 31


Sognepræst Christiane Gammeltoft-Hansen udfolder teksten:

Fædre er af så mange slags. Der er de fædre, der har store ru hænder og uglet hår og de fædre, der går med slips og blanke sko. Der er de fædre, der ligger på alle fire og leger dinosaur, og de fædre der puffer en i ryggen og siger: Det skal nok gå. Nogle fædre er hønemødre, nogle ler larmende og nogle siger næsten ingenting. Fædre er af så mange slags.
Og så er der den her far: En far modtager sin skamfulde hjem vendte dreng med en omfavnelse. Han klæder ham i kærlighed og siger til sin anden søn:

- Der er intet, jeg ikke ville give dig, det gælder også mit liv.

Opstandelsens blik

”Hvorfor leder I efter den levende blandt de døde?”
Lukasevangeliet kap. 24, vers


Sognepræst Christiane Gammeltoft-Hansen udfolder teksten:

Vi kan ikke komme bag om opstandelsen. Den er en gåde. Og dog er den båret af ord om, at opstandelsen ikke sker i et rum og i en tid, der er afskærmet fra vores sted og vores tid. Den finder sted lige hér, hvor vi hører til. ”Hvorfor leder I efter den levende blandt de døde?”, skriver Lukas, og Markus føjer til: Han venter på jer i Galilæa.
Vi kan så føje vores egne stednavne til: Lindevang, Mols, Drejø. Det kan blive til liv alle vegne, hvor vi lever vores liv. Det kan endda blive til liv, når vi tror, at der ikke er mere at komme efter, og at alt er tabt.


Nogle kvinder troede, de havde arvet en grav, men opdagede at det i stedet var livet. Og så vendte de ellers hjem, for det var her Gud ville møde dem.